„Hmm, to bude ale mňamka...“

Performačné schopnosti

 
Jedná sa o rôznorodé schopnosti majúce mnoho spoločného so schopnosťami z inývh oblasti. To čo ich však spája je nutnosť hlbšieho vžitia sa do ich vykonávania a s tým aj spojené herectvo postavy. Mnohé z nich sú veľmi dôležitou súčasťou bojových, remeselných alebo aj magických schopností.
 
Vzdelanie
    „ Woden sa píše s veľkým W pán Woden."
Na prvý pohľad sa nejedná o nič dôležite, až do momentu keď mocný barbar nebude vedieť prečítať cože je to na tej mape k pokladu bosoriek napísané. Bez vzdelania sa skrátka niektoré postavy nezobídu. Nebudú si vedieť prečítať nič v knižnici, nebudú sa vedieť podpísať a ani si poriadne zrátať peniaze. Je to schopnosť potrebná na mnoho ďalších schopností.
 
1. Študent - Základné vzdelanie by potreboval snáď každý. Bez neho nemôže žiadna postava čítať akékoľvek texty a ani písať odkazy!!!
    Umožňuje postave čítať a písať v bežnom jazyku.
    Ak je postava inej rasy automaticky ovláda aj svoj rodný jazyk.
2. Učenec - V snahe porozmuieť aj iným než len svojej rase sa postava snaží zdokonalovať.
    Umožňuje postave čítať a písať v ďalších jazykoch. Postava si vyberie dva z nasledovných jazykov: Goblinčina (zelené písmo), Elfština (modrá), Drowština (fialová), Trpazlíčtina (hnedá).
    Okrem toho si musí samozrejme nájsť niekoho kto ju tieto jazyky naučí. Učenci sa snažia získavať čo najviacej informácií v oblasti ich záujmu a nakoniec absolvujú skúšky na danej fakulte a u daného profesora.
3. Akademik - Je to postava vzdelaná na najvyššiu možnú úroveň, napísala množstvo kníh a elaborátov. Nie je jazyk ktorý by nepoznala.
    Umožňuje postave ovládať Goblinčina (zelené písmo), Elfština (modrá), Drowština (fialová), Trpazlíčtina (hnedá).
    Umožňuje postave ovládať Démonický (červené písmo) a Nekromantský jazyk (biele písmo.
    Akademický stupeň je najvyššia úroveň, postava sa stáva kapacitou v danej oblasti a sama preukazuje nové vedomosti a znalosti v danej oblasti. Taktiež píše práce a elaboráty, usparadúva prednášky a vzdeláva ostatných. Exodus je veľmi pyšný na svojich akademikov a preto sú štedro podporovaní z mestskej pokladnice v závislosti od svojej činnosti. Niektorí uštipačne hovoria , že v Exode je každý druhý profesor. Už tradíciou je každoročné súperenie o najzaujímavejšiu prednášku, alebo literárne dielo. Viac sa dozviete v dokumente o Akadémii. Niektorý majú vraj viac titulov ako je hviezd na nebi.
 
Liečiteľstvo
    „ Obávam sa že už sa nedali zachrániť ó mocný eunuch, pardón barbar, samozrejme!"
Liečenie je veľmi dôležitá a nanajvýš vážená činnosť. Zachraňovanie životov a ošetrovanie rán si vždy nájde miesto tam kde sa stretne banda bojovníkov s rozzúrenou harpyou.
Na liečenie potrebuje mať postava liečebné pomôcky ako sú obväzy, mastičky, dlahy a podobne.
 
1. Ranhojič - Tento liečiteľ schopný poskytnúť rýchlu pomoc v prípade menších zranení a občas aj zachrániť život, je hľadanou súčasťou každej partie.
    Umožňuje postave prebudiť inú postavu z normálneho bezvedomia (teda v prípade ,že mala životy na nule). Tento úkon mu trvá 5 minút, čiže nie okamžite.
    Umožňuje liečiť jednu maximálne jednu postavu naraz pomocou obväzov a mastí na kľudnom k tomu vyhradenom mieste (lazaret, liečebný stan).
    Rýchlosť liečenia je 1 život za 5 minút.
2. Felčiar - Ide o omnoho skúsenejšieho liečiteľa, je schopný liečiť nielen povrchove zranenia, ale aj choroby a to aj v poľných podmienkach.
    Umožňuje liečiť určité choroby.
    Umožňuje liečiť mimo lazaretu a stanov, maximálne jednu osobu rýchlosťou 1 život za 5 minút.
    V lazarete ,alebo liečebnom stane dokáže liečiť dve osoby naraz rýchlosťou 2 životy za 5 minút.
    Skladá prísahu liečiteľa.
    -nutné ovládať schopnosť: vzdelanie 1. Študent
3. Chirurg - človek so vzácnym darom a odhodlaním liečiť. Jeho takmer magické schopnosti uzdravovať iných sú veľmi cenené vo všetkých končinách sveta.
    Lieči všetky druhy chorôb a neduhov.
    Vykonáva amputácie a transplantácie končatín.
    Môže vykonávať pitvu a zistiť tak príčinu smrti postavy.
    V lazarete a liečebnom stane dokáže s pomocníkmi uzdravovať viacero ranených naraz a liečiť ich v závislosti od závažnosti ich poranení.
    -nutné ovládať schopnosť: vzdelanie 2. Učenec, VZZ
 
Zlodejina
    „ Kradnutie? Nie! My len prenášame veci."
Temné uličky, kradmé kroky a rýchle prsty so zručnosťou pianistu. Niektoré postavy sa skrátka nevedia stotožniť s klasickou filozofiou vlastnenia majetku.
Takáto idivíduá sa väčšinou zvyknú zoskupovať do spoločenstiev a bratstiev. Dostať sa medzi nich však nie je ľahké, omnoho ľahšie môžete skončiť s podrezaným hrdlom.
 
1. Lopkár - Každý podvratný živeľ nejako začína. Sústreďuje sa na to aby sa ostatní nesústredili naneho a on mohol potichu premiestňovať predmety iných.
    Umožňuje postave otvárať jednoduché zámky pomocou pakľúčov.
    Umožňuje postave kradnúť pomocou veľkých nálepiek.
    -nutné ovládať schopnosť: VZZ, zlodejská výbava (pakľúče a nálepky)
2. Zlodej - Vyšší stupeň väčšia šikovnosť viac peňazí a problémov.
    Umožňuje otvárať zložité zámky pomocou pakľúčov.
    Umožňuje kradnúť pomocou stredných nálepiek.
    -nutné ovládať schopnosť: vzdelanie 1. Študent
3. Autolicus - Najlepší z najlepších, alebo aj kráľ zlodejov. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že všetky veci patria jemu a ostatným ich len požičal.
    Umožňuje otvárať akékoľvek zámky vrátane magických.
    Umožňuje kradnúť pomocou malých nálepiek.
 
Umenie
    „ Mám fujaru a nebojím sa ju použiť!"
Umenie je krásna vec povznášajúca telo i ducha a čo viac, niekedy je to aj zbraň a to pekne vražedná.
Umelcov delíme na dve nezávislé kategórie: skutočných umelcov a samoukov.
 
1. Muzikant - Mladý nádejný umelec.
    Umožňuje postave hrať na ľubovolný hudobný nástroj.
    Pokial postava hrá na nástroj a hrá aspoň trochu dobre, tak sú ľudia okolo nej šťastní a jednajú kľudnejšie, k postave pristupujú pokojne a priateľsky. To sa netýka boja.
2.Virtuóz - skutočný umelec, unikát citlivá osôbka.
    Umožňuje postave svojou hudbou, alebo spevom okúzliť inú postavu, tá s ním jedná ako s najlepším priateľom snaží sa mu pomôcť, poprípade sa doňho zamiluje.
    Umožňuje postave hrať takú krásnu melódiu že nikto nemá to srdce jej ublížiť. Ani v boji.
    -nutné ovládať schopnosť: vzdelanie 1. Študent
1. Umelec samouk - Povedzme že príroda mala s touto postavou iné ciele ako umenie...
    Postava svojou hrou pohoršuje a rozčuluje ostatných.
    Extra silnými tónmi vie odplašiť nejedného nepriateľa ,alebo zver.
2. Kakofonix - Ked niektor robí veľmi dobre je to vynikajúce, keď niekto robí niečo veľmi zle, mal by zomrieť.
    Postava hrá takú nudnú a fádnu hudbu že všetci v jej okolí po istom čase zaspávajú.
    Postava vie zahrať jeden extra nepodarený tón, ktorým odplaší akéhokoľvek protivníka.
 
Alchýmia
    „ Nevidel niekto moje laboratórium? Pred chvíľou tu ešte bolo. - Myslíš pred tým výbuchom?!"
Niektorí ľudia si skrátka nedajú pokoj a stále chcú vyrobiť zlato z kravského koláča. Iným stačí pravidelný predaj správne namiešaných jedov na celkom slušné živobytie.
 
1. Bylinkár - Chodí po lese a zbiera všakovaké byliny, plody a huby aby z nich neskôr vyrábal to čo ľudia najviac chcú.
    Umožňuje postave vyrábať základné liečivé masti.
2. Dryáčnik - Pozná všetky druhy bylín a lesných plodov. Hlavne tie jedovaté.
    Umožňuje postave vyrábať jedy.
    Umožňuje postave vyrábať lektvary a drogy.
    -nutné ovládať schopnosť: vzdelanie 1. Študent, Travičstvo
3. Alchymista - Ak potrebujete vyrobiť niečo čo zabije aj krakena a zmestí sa to do vrecka, toto je Váš človek. To isté platí aj v prípade že chcete aby sa do Vás ten kraken zamiloval.
    Umožňuje vyrábať zložite jedy.
    Umožňuje vyrábať výbušniny.
    Umožňuje vyrábať protijedy.
    Umožňuje vyrábať zložité lektvary.

Travičstvo
    „ Hej ty, odlož tu žabu!"
Postavy s touto schopnosťou sú schopne zručne narábať s jedmi. Je to veľmi cenná vlastnosť obzvlášť ak nechcete otráviť sami seba.
Umožňuje nanášať jedy na vlastné zbrane (iba dýky, katary a šípy či šípky) a používať ich
-nutné ovládať schopnosť: VZZ
 
Paladin
    „ Bojovníci za svetlú stranu? Mne vždy skôr pripomínali pojazdné krematórium. "
Jedná sa o ušlachtilých bojovníkov za veci dobré a proti veciam zlým. Nanešťastie je tu istá subjektivita vo výklade o tom kto je dobrý, kto zlý a kto iba škaredý, dôsledkom čoho sa mnoho nielen zlých, ale aj dobrých a obzvlášť škaredých osôb ocitlo na zlej strane hranice. To je spravidla tá s kolom, reťazami, väčším množstvom suchého dreva a zvrátene sa usmievajúcim ujom hovoriacom o očistných účinkoch božích plameňov. V zásade sú ale paladinovia tí správni chlapíci zocelení v bojoch proti zlým bytostiam temnôt.
Schopnosť umožňuje Zahnať nemŕtveho – paladin sústredí svoju silu aj vieru na to aby zahnal jedného menšieho nemŕtveho, spravidla kostlivca, alebo ghúla. Paladin sa musí sústrediť modliť a teatrálne zaháňať nemŕtveho, ten sa pred ním krčí v bolestiach až sa rozpadne jeho telo, alebo iným spôsobom opustí túto sféru. Jedná sa o roleplayový prvok, pričom úspech pri zaháňaní je ovplyvnený štýlom a efektnosťou exorcizmu. Niektorých vyšších nemŕtvych nie je možné len tak ľahko Zahnať, avšak viacero paladinov môže Zaháňať jedného nemŕtveho naraz a zosilňovať tak efekt.
Schopnosť robí paladina odolného voči niektorým nekromantských kúzlam. Sú to Krik Banšie a Aura Bolesti.
Schopnosť umožňuje paladinovi umiestniť na svoju zbroj Svätú pečať, ktorá zosobňuje božiu ochranu nad bojovníkom. Pečať chraní pred najbližším platným zásahom. Jedna sa o pečať z pečatného vosku na ktorej je pripnutý kúsok pergamenu s modlitbou. Vosk aj pergamen sú herne suroviny. Naraz môže mať paladin na sebe len tri pečate. Nadmerné používanie pečati môže byť považovane za zneužívanie božej moci.
-nutné ovládať schopnosť: vzdelanie 1. Študent, perk Ušľachtilý

Kňaz
    „ Psssssst! Toto je chrám a nie krčma mladý muž. Svoju obojručnú sekeru si môžete odložiť pri dverách a potom sa pozrieme po nejakej knihe pre Vás. S obrázkami samozrejme. Ale potichu nechceme vyrušiť pána Wodena...už je na tretej strane. Skvelý pokrok za posledný mesiac. "
Kňaz je postava sa obrovským vnútorným odhodlaním šíriť dobro, vieru a vzdelanie. Mnohokrát odchádzajú na misie do divokých barbarských miest mimo civilizáciu kde sa snažia stavať chrámy z nezištných dôvodov.
Schopnosť umožňuje umlčať emócie Silencio – kňaz pomocou svojej autority je schopný utíšiť dav či jedinca a prerušiť tak jeho činnosť poprípade zlý úmysel. Počas trvania ticha ( približne minúta, alebo čas počas ktorého je kňaz na seba schopný pútať pozornosť, kázať a podobne) nie je možné zosielať kúzla, bojovať alebo inak narúšať kňazovu autoritu.
Kňaz môže pomocou modlitby chrániť jednu postavu a seba pred akýmkoľvek zranením, alebo iným zlým vplyvom. čas ochrany a jej opakované používanie je značne obmedzené, keďže takáto modlitba je veľmi fyzicky a duševne náročná..
Kňaz je schopný po adekvátnych prípravách a pomocou správneho rituálu, modlitby vysvätiť chrám umožňujúc mu tak poskytovať vovnútri sa nachádzajúcim osobám azyl. Kňaz ako boží zástupca na zemi (nech už akéhokoľvek boha) vie uľahčiť odchod mŕtvych duší na onen svet a zabrániť tak ich zneužívanie v prospech nekromancie.
V Exoduse neexistuje žiadna centrálna cirkev, kňazi sa v zásade delia do dvoch skupín - jedni Avatara uctievajú, druhí ticho trpia. U prvej skupiny, ktorá Avatara považuje za božieho emisára spôsobuje problémy fakt, že Avatar je len jeden, zatiaľčo božstiev je mnoho. Za následok to má vleklé, už niekoľko storočí trvajúce dišputy o tom, ktorému bohu Avatar vlastne slúži.

-nutné ovládať schopnosť: vzdelanie 2. Učenec, perk Ušľachtilý a perk Pacifista

Viacej kňažských a paladinských kúziel sa prípadní záujemcovia dozvedia na slade, alebo v mailovej komunikácii. Byť paladinom a obzvláľť kňazom je poslanie a nie vedlajšia zárobková činnosť bojovníkov.  
 

Tvorba postavy
©2007 majkl pussyk